Gode apper for en bedre familieøkonomi


|


28. juli 2013


| 1 Kommentar

I dag finnes det en app for det meste – og det passer meg i grunn veldig bra! Jeg liker å sjekke ut hvilke apper som kan hjelpe meg med å gjøre hverdagen bittelitt enklere. I det siste har jeg tatt et dykk ned i apper designet for å få mer kontroll på familieøkonomien. Her er mine erfaringer så langt!

En god økonomi innebærer at man har en rimelig bra oversikt over hva man egentlig bruker pengene på. Men det er ikke lett å følge med dersom man er en husholdning bestående av flere kontoer og egne kredittkort for kjøp av reiser, drivstoff og så videre. Slik er det i alle fall her i huset!

Henter dine opplysninger fra banken

På det amerikanske markedet finnes det flere gode apper som har direkte kontakt med banken din, og som automatisk sorterer alt du har kjøpt i forskjellige kategorier (mint.com er en av de mest populære). Her i Norge har jeg derimot ikke funnet en app som fungerer på tilsvarende måte (det kan kanskje skyldes høyere krav til banksikkerhet?), så jeg har derfor måtte finne en app som kan tilpasses norske forhold.

Jeg ønsket meg en familieøkonomi-app som både kunne holde kontroll på hva min familie bruker penger på, samtidig som den skulle fungere som en motivator med oversikt over budsjett og sparemål. Siden jeg har felles økonomi med mannen min, ønsket jeg også en app som kunne synkronisere opplysningene (vi bruker begge iPhone, men den finnes også for Android) og gjerne også fungere på iPad og i Windows.

Registrer kostnadene dine og hold motivasjonen oppe!

Alt dette fant jeg i appen HomeBudget (sponset link). Før jeg kunne ta systemet ordentlig i bruk lagde jeg norske foldere og tilpasset det slik jeg synes det fungerte best. Med utgangspunkt i kontoutskriften vår, la jeg deretter inn alle transaksjonene og fakturaene familien min hadde hatt så langt denne måneden. Dette tok selvsagt en del tid, og jeg var rimelig firkantet i øynene når jeg var ferdig. Men for å få et mest mulig riktig grunnlag for budsjettering, så valgte jeg å gjøre det på denne måten.

En lettere måte hadde vært å starte ved neste månedsskifte med en inngående saldo (“Balance as of” med valgfri dato), og deretter legge inn transaksjonene etter hvert. Men da måtte jeg ha ventet en hel måned med å se resultat, og så tålmodig er jeg ikke…  ?

Systemet gir deg mulighet til å legge inn “Recurring Expenses” (gjentagende kostnader), slik at om du har en del faste trekk eller overføringer så behøver du ikke legge disse inn hver måned.

 

Eksempel fra min telefon (har sensurert beløpene).

Legg inn alt du handler

Når alt dette er gjort, er det meste av den “harde” jobben ferdig. Neste gang jeg handlet i butikken, kunne jeg med få tastetrykk legge inn på telefonen min hva jeg hadde kjøpt (faktisk før jeg hadde kommet meg ut av rulletrappen på Kiwi!). ?

Nå har vi bare brukt dette systemet i noen uker, så hvordan vi klarer å følge opp dette langsiktig er enda for tidlig å si. Men nettopp dette med at man har mulighet til å registrere kjøp veldig enkelt og like etter at man har gjort det, tror jeg er vesentlige faktorer for at dette skal kunne fungere.

HomeBudget gir deg også mulighet til å laste ned en versjon til Windows, noe som forenkler prosessen med å legge inn fakturaer (tar litt tid med tommelen på en telefon). Du kan også lage fine rapporter over kostnadene dine herfra, feks i PDF om du ønsker det. Alt i alt synes jeg dette er en fin app, som jeg kommer til å fortsette å bruke til det eventuelt skulle komme et bedre norsk alternativ på markedet.

HomeBudget kan du teste i gratisversjon eller kjøpe hos iTunes for kr 35,- (tilbudspris i begrenset periode)

Windows-versjonen av HomeBudget koster ca. kr 90,- (dagens kurs) og kan kjøpes her

Matplanlegging-apper

En annen faktor som ofte blir nevnt når man snakker om å spare penger og å ta kontroll over økonomien, er å handle smart. Det anbefales spesielt at man lager en god middagsoversikt og bare handler en gang i uka. En  middagsplanlegger med mulighet for å legge inn ukesmenyer var derfor høyt på min ønskeliste.

Også her savner jeg et skikkelig godt norsk alternativ. Jeg har testet Rema1000 sin middagsplanlegger (gratis app), men jeg må si at den ikke helt dekket mine behov. Appen gir deg en rekke oppskrifter og lover å gi deg middagsretter under hundrelappen (kampanjevarer), det er lett å trekke oppskrifter over i kalenderen og lage handlelapp.

Men jeg savner muligheten til å kunne legge inn mine egne “oppskrifter” (….i anførselstegn, fordi jeg erkjenner at min spesialitet “Fiskeboller i hvit saus” knapt kan klassifiseres som en oppskrift… ).

?

Ny app fra Kiwi

Andre norske matbutikker begynner også å komme på banen når det gjelder handle-apper, blant KIWI med sin Huskeliste-app. Denne hjelper deg å finne billigere alternativer gjennom First Price produkter og ved å logge inn på din Trumfkonto kan du se hva du handler mest (dersom du er klar for å se sannheten i øynene!). Men den  har mange av de samme manglene som Rema sin app – og hvorfor kan de ikke la oss få se prisene på varene?

 

Dette bildet er ikke lagt ut for å imponere deg med mine kulinariske ferdigheter… ?

Amerikanske alternativer

Det finnes mange gode amerikanske alternativer som desverre ikke passer like godt til norske forhold. For eksempel applikasjoner som har direkte tilgang til en rekke matkjeder og forretninger, og som du enkelt kan hente ut masse informasjon fra (priser, hyllerad osv).

En applikasjon jeg har brukt så langt er Menu Planner (sponset link), her kan jeg legge inn mine egne oppskrifter og ingredienser med så mye info som jeg gidder (kalorier, legge inn priser og hylleplassering fra min favorittbutikk osv.). Jeg kan også ta foto av matrettene (…som om det noen gang skulle falle meg inn!  ? ).

Med denne applikasjonen kan man planlegge så mange måltid som man ønsker (frokost, lunch osv), og den gir deg også mulighet til å holde styr på “spiskammerset” ditt (Pantry). Når en vare blir brukt i en oppskrift, vil den automatisk trekkes fra din beholdning. Her er det innlysende at dette krever god kontroll både på kjøleskap, matskap og øvrige familiemedlemmer. Om man i utgangspunktet har så god kontroll, kan kanskje akkurat denne funksjonen være noe overflødig..

På samme måte som med HomeBudget kan det bli litt vel mye manuell jobb i starten, men når man først har alt på plass i applikasjonen så har man jo alle oppskrifter tilgjengelig for evig og alltid (som nevnt; de fleste av mine oppskrifter er såpass simple, at jeg ikke behøver lange forklaringer). Du kan også importere oppskrifter fra en rekke populære oppskriftssider – men ingen norske da selvsagt.

Deretter er det enkelt å planlegge rettene hver dag fremover i kalenderen. Jeg synes Menu Planner har noen mangler, men at den har såpass mange tilpasningsmuligheter at den fungerer greit. Dog jeg ser at det finnes flere tilsvarende applikasjoner, som muligens er minst like gode (MealBoard ser ganske lik ut, og er en av de jeg har sett anbefalt andre steder).

MenuPlanner kan kjøpes hos iTunes for kr 21,-

.

Har du erfaringer med denne typen apper? Tips meg gjerne om de du er fornøyd med! ?

Stikkord: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Kategori: Familieøkonomi

Kommentarer (1)

Trackback URL | Comments RSS Feed

    1. wendysinfamilie sier:

      Skulle gjerne hatt en slik bank app men venter utålmodig på at banken skal kunne gi meg noe slikt ? Orker ikke legge inn alt som må til ?

      ?
      wendysinfamilie sitt siste blogginnlegg..Helgen er over og ja helt greit.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


CommentLuv badge