Select Page

Slik unngår du å bli ruinert på gratis telefon spill

Vi hører stadig om foreldre som blir overrasket av en kjemperegning fra mobilselskapet, etter at barna har fått spille på telefonen.

Den store fellen er gratis spill til smart telefoner som egentlig ikke er så gratis når det kommer til stykke. Spillene lurer barna til å bruke penger, uten at de er klar over det (de tror det er lekepenger) og et kontantkort blir fort brukt opp ved slik nedlasting..

Det som kjennetegner slike spill er at man ofte skal samle penger, eller kjøpe figurer og oppgraderinger. Eksempel på slike spill er Tempel Run, Coin dozer, Subway Surfer og Mega Jump.

Det mange ikke er klar over, er at man kan endre innstillingene på smart telefonen for å forhindre at barna kan kjøpe disse tingene automatisk – dvs uten å taste inn kode.

Legg inn kode på iPhone

På iPhone gjør du dette ved å gå inn på Innstillinger – Generelt – Restriksjoner.

Dersom det er første gang du er inne på restriksjoner, får du opp valget “Aktiver restriksjoner”. Da må du først lage en 4 sifret kode (velg en som det er lett å huske – feks samme som på telefonen din). Deretter slår du av muligheten for å kunne kjøpe i program.

Legg inn kode på Android:

Det er også mulig å gjøre dette på Android, men fremgangsmåten kan variere litt fra telefon til telefon.

Gå inn på Android Market – Meny – Innstillinger. Trykk på Angi eller endre personlig kode, lag en kode. Velg deretter “Bruk personlig kode for kjøp”.

Stikkord: , , Barneapps, , , , , Telefoninnstillinger

Kategori: Apps for barn, Familieøkonomi, Spill

Kommentarer (6)

Trackback URL | Comments RSS Feed

    1. silje sier:

      Eller man kan legge inn sperre på abonnementet for sms tjenester, for gratis versjonene av disse spille kommer med reklame hvor ett par trykk er nok til å belaste telefonen for hundrevis av kroner (Jada, erfarte det med en trykkeglad 2 åring)

    1. siv sier:

      TAKK for hjelpen! Har til stadighet fyllt på kontantkortet uten å forstå at det er spillene som lurer ut pengene! Har sjekket samtalelogger og sms’er og trodd at det kan ha vært fordi de har brukt mobilt nett og ikke trådløst nett. Men her er altså løsningen. Takk for god artikkel!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *